czwartek, 6 lutego 2014

Elektrownia solarno-wiatrowa

We wrześniu zacząłem robić elektrownię wiatrową. Do jej zbudowania potrzebne mi były następujące części:
  1. Turbina wiatrowa Ista-breeze i-500 24V 500W
  2. Sterownik elektrowni wiatrowej BRIZO
  3. 2 akumulatory Varta Hobby 12V 125Ah
  4. Przetwornica napięcia Volt Sinus 3000 24V o mocy ciągłej 1500W
  5. Grzałka 300W (do zrzutu nadmiaru energii)
  6. Bocznik (do prawidłowego pomiaru energii przez sterownik BRIZO)
Schemat instalacji:
Sterownik:
Przetwornica:

Akumulatory:

Cała elektrownia (na początku do zrzutu nadmiaru energii służyła żarówka, ale później zastąpiłem ją grzałką):


Wiatrak (przymocowany na 4-metrowej rurze przykręconej do ściany domu):


Okazało się, że wiatrak daje zbyt mało prądu (do 0,1kW na dobę), więc dokupiłem 3 monokrystaliczne baterie słoneczne (2x180W, 1x185W), które dawały ok. 2-2,5kW na dobę (w październiku). Ustawiłem je pod kątem około 45-50 stopni.
Parametry baterii słonecznych (1 sztuki):
  • max. moc: 185W
  • max. prąd: 5,08A
  • max napięcie (bez obciążenia): 44,4V
  • max napięcie (z obciążeniem): 35,4V
  • waga: 15,5kg
  • wymiary: 158x80x5cm
  • złącza: MC4
Zdjęcia baterii słonecznych:


Srodkowa bateria jest trzeciej generacji - cechuje ją większa efektywność oraz działanie na zasadzie fotosyntezy.
Elektrownia solarno-wiatrowa zasilała następujące urządzenia:
  • lodówka
  • 2 laptopy
  • komputer stacjonarny z monitorem
  • telewizor
  • wieża
  • filtr i grzałka w akwarium
  • 2 routery (teraz już 1)
Gdy energii było zbyt dużo włączała się grzałka 300W umieszczona od spodu grzejnika dogrzewając dom. Niestety w czasie huraganu "Ksawery" łożysko w wiatraku uległo zniszczeniu i wiatrak spadł, przez co połamały się wszystkie jego śmigła i ogon. Już kupiłem nowe, nieco większe śmigła i skleiłem ogon, więc na wiosnę znowu go zamontuję.

Film pokazujący pracę wiatraka:



6 komentarzy:

  1. Witam, gdzie kupiłeś panel 3-generacji oraz jak podłączyłeś je do sterownika brizo ? Warto inwestować w elektronię wiatrową czy lepiej kupić np. 3 panele, do zasilania max 600w oświetlenia led w domu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są to sprowadzone z Belgii używane panele. Podłączyłem je przez diody blokujące 10A na każdy panel do złączy przeznaczonych do podłączenia turbiny wiatrowej. Skonsultowałem się z producentem BRIZO i dowiedziałem się, że można zastosować takie podłączenie. Na razie używam tej elektrowni od października i panele wytworzyły o wiele więcej energii niż wiatrak. Statystyki pracy paneli z kilku słonecznych dni marca: http://chomikuj.pl/mpmilosz/elektrownia+wiatrowa/statystyki+marzec.jpg

      Usuń
  2. Przyłączysz się do projektu www.pvmonitor.pl ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie można podłączyć w ten sposób mojego sterownika.

      Usuń
  3. Drogie zabawki ;-)
    Jak łączyłeś panele szeregowo czy równolegle ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Równolegle. Nie były takie drogie, bo kupowałem używane :-)

    OdpowiedzUsuń