środa, 5 lutego 2014

Migacz LED

Ostatnio zrobiłem migacz LED. Jest to bardzo proste urządzenie. Wykorzystuje ono zasadę przebicia na tranzystorze przy odpowiednim napięciu, dlatego przy napięciu poniżej 12V może ono nie działać.
Potrzebne części:

  1. Kondensator elektrolityczny 470uF 16V lub 1000uF 16v (jego pojemność wpływa na długość mignięcia) - C1
  2. Dowolny tranzystor NPN (ja użyłem S9013 H331) - T1
  3. Dioda LED 3V - D1
  4. Potencjometr 10K lub rezystor 1kOhm lub 2kOhm (wpływa na częstotliwość migania) - R1
UWAGA: Kondensator elektrolityczny należy podłączyć plusem do tranzystora i rezystora (lub potencjometru).
Schemat:
Zdjęcie urządzenia:
Film z pokazanym działającym urządzeniem (do diody LED podłączyłem równolegle wyświetlacz):

Do zbudowania tego układu użyłem części z zestawu "Sekrety elektroniki", bo nie miałem akurat wszystkich części w domu. Ze swoich elementów użyłem tylko kondensatora. Urządzenie zasilałem zasilaczem komputerowym, ale można zasilać je przy pomocy akumulatora lub innego zasilacza.

5 komentarzy:

  1. do czego moze sluzyc ten migacz ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zamontować go w większych urządzeniach, aby np. sygnalizował, że urządzenie pracuje.

      Usuń
    2. Można też zamiast diody użyć przekaźnika, który by np. włączał i wyłączał sznur lampek choinkowych.

      Usuń
  2. Na schemacie masz +12 i -12 razem 24 V kondensator jest na 16 V ?
    Czy miało być tylko +12 V ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeden biegun +12V i jeden -12V to jest napięcie 12V. Kondensator jest max. na 16V, więc dobrałem go z pewnym zapasem. Nie mógł być tylko +12V, bo żeby zadziałało muszą być podłączone oba bieguny :-)

      Usuń